4 stycznia 2024 12:18 - Polska
Pierwszy w Polsce przemysłowy magazyn Second life

Akumulatory z autobusów elektrycznych o pojemności poniżej 80 procent, które nie są już użyteczne w pojazdach stały się elementem stacjonarnego magazynu energii elektrycznej uruchomionego przez TAURON. Magazyn o mocy 150 kW oraz pojemności 150 kWh jest zlokalizowany w Jaworznie i współpracuje już z siecią elektroenergetyczną.  Projekt realizowany w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

 

Prognozowany rozwój elektromobilności w transporcie publicznym w najbliższych latach niesie ze sobą znaczący wzrost dostępnych pakietów bateryjnych drugiego życia. Dzięki projektowi TAURONA zamiast do utylizacji, baterie trafią do ponownego obiegu. Projekt pod nazwą „Opracowanie i przetestowanie adaptacyjnego systemu magazynowania energii elektrycznej w oparciu o drugie życie baterii pochodzących z pojazdów elektrycznych” jak prognozuje spółka wydłuży okres użyteczności wyeksploatowanych baterii o co najmniej 8 lat.  Po zakończeniu swojej pracy w magazynach energii baterie mogą zostać poddane recyklingowi.

Magazyn jest bezpośrednio przyłączony do sieci elektroenergetycznej, zbudowany jest z czterech modułów bateryjnych, w których znajduje się po 78 pojedynczych ogniw bateryjnych, każdy z modułów waży około 500 kilogramów, pochodzą one z pierwszego autobusu elektrycznego kursującego w Jaworznie.

Magazyny energii wykorzystujące ogniwa litowo-jonowe będą stanowić istotny element inteligentnej infrastruktury elektroenergetycznej. Niewielkie magazyny stanowią efektywne narzędzie stabilizujące pracę sieci elektroenergetycznych szczególnie w sieciach niskich napięć, w których udział energii z niestabilnych źródeł OZE dynamicznie rośnie, a także istotnym elementem układu mikrosieci czy spółdzielni energetycznych. Ogniwa litowo-jonowe z autobusów mogą tu odegrać znaczącą rolę ze względu na przewidywaną zwiększającą się podaż wyeksploatowanych baterii oraz na niższe koszty budowy w porównaniu do klasycznych magazynów przemysłowych -  wyjaśnił Patryk Demski, wiceprezes Grupy TAURON ds. strategii i rozwoju.

Inwestycja współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Inteligentny Rozwój.

 

Źródło: https://media.tauron.pl/