14 lipca Komisja Europejska przedstawiła plan legislacyjny, który dotyczy nowych celów redukcyjnych oraz propozycji rewizji i rozszerzenia obecnego systemu EU ETS na sektory budynków i transportu. Zdaniem analityków Polskiego Instytutu Ekonomicznego przyspieszona dekarbonizacja jest potrzebna, jednak konieczne są osłony dla najuboższych gospodarstw domowych.
"Rozszerzenie systemu ETS wydaje się być konieczne, jednak wiązać się będzie z ogromnymi kosztami dla gospodarstw domowych. Osiągnięcie założonej 40-proc. redukcji emisji w sektorach budownictwa i transportu będzie możliwe przy cenach uprawnień dochodzących do ponad 170 EUR/t CO2 w 2030 r., co przełoży się na koszty w wysokości 1 112 mld EUR dla unijnych gospodarstw domowych w latach 2025-2040. Szczególnie narażone będą najbiedniejsze gospodarstwa domowe. Wzrost wydatków na energię dla 20 proc. najuboższych gospodarstw w UE przez opłaty za emisje w transporcie wzrośnie o 44 proc., a przez opłaty związane z ogrzewaniem budynków aż o 50 proc. – twierdzą analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego".
Z całością opinii PIE można zapoznać się TUTAJ.
Zdjęcie: Photo 12178207 / Co2 © Nikolay Dimitrov | Dreamstime.com